At starte i skole er en stor begivenhed for et barn. Nu starter en hel ny tid, hvor der stilles større krav til barnet, og for mange børn er det skillelinjen for, hvornår man er lille, og hvornår man er stor. For at forberede barnet på den nye tilværelse som skoleelev kan det være hensigtsmæssigt at begynde at anskaffe skolestartsudstyr i god tid, inden barnet begynder i børnehaveklasse. På den måde bliver den kommende hverdag mere håndgribelig, og det giver en naturlig anledning til at tale med barnet om, hvordan den mon bliver. For større børn, der starter på et nyt klassetrin, er der også visse ting, det er en god idé at få styr på i løbet af sommerferien. Er den gamle skoletaske stadig stor nok? Måske mangler der ordenligt skrivegrej i pennalhuset, og sandsynligvis skal der bruges noget bogbind til de nye bøger. Uanset om barnet er stort eller lille, kan det være med til at give en god skolestart, at barnet har alt, hvad det skal bruge, fra starten.
Om Skolestart
Det er vigtigt at finde den helt rigtige taske, der passer til barnets størrelse og til det, den skal bruges til. Den taske, der egner sig til at have med i børnehave, har ikke nødvandigvis den rette størrelse og de nødvendige funktioner til at gøre den til en god skoletaske. En rygsæk er klart at foretrække som den primære taske, da det er den mest er ergonomiske løsning, og idet den lader hænderne være frie og ikke kommer i vejen, når man fx stiger på cyklen. Udover en god rygsæk har skolebarnet brug for en særskilt sportstaske til de dage, hvor der står idræt eller svømning på skemaet. Nogle skoletasker kan købes i et sæt med tilhørende gymnastiktaske. Det kan være en fordel, da gymnastiktasken så kan klikkes fast på skoletasken, hvorved barnet kan bære det hele på ryggen.
Uden mad og drikke duer helten ikke. Og skal maden med hjemmefra, er det nødvendigt med en velegnet madkasse og en drikkedunk. Madkassen skal passe i størrelsen til den mad, barnet har med, så det ikke skrumler rundt i beholderen og bliver stødt, og madkassen skal kunne lukkes ordenligt, så eventuel fugt fra maden ikke trænger ud i skoletasken. Hvis barnet ikke har mulighed for at lægge madpakken i køleskabet, indtil den skal spises, kan det desuden være en fordel, hvis der er plads til et kølelement. En madkasse af plastik er praktisk, da den kan tåle hyppig vask i opvaskemaskinen. Ligeledes er det vigtigt, at drikkedunken kan lukkes helt op og vaskes grundigt indeni, da bakterier trives godt i et fugtigt miljø, og i værste fald kan forårsage sygdom hos barnet, hvis de får lov at vokse.
Selve skolearbejdet går som regel lidt lettere, hvis man har det helt rigtige udstyr. Det vigtigste er, at det er funktionelt, men for mange børn har det også en betydning for arbejdsglæden, at det ser smart ud og passer til barnets interesser.
Til mindre skolebørn er det praktisk med et pennalhus i fag, der har en fast plads til hvert af de enkelte skriveredskaber. Det hjælper barnet til at holde styr på delene og holde overblik over dem. De større børn har som regel ikke det samme behov for et stort udvalg af tusser og farveblyanter, og vil ofte foretrække et pølse- eller æskeformet pennalhus. Her kan indholdet i højere grad gøres personligt.
Hvilke redskaber, der skal være i pennalhuset, afhænger helt af barnets alder og præferencer. Stiftblyanter og kuglepenne er bedst til større børn, mens tykke, trekantede blyanter er velegnede til børn, der skal lære at skrive. På de fleste klassetrin forventes barnet at have en lineal, og for de ældste elever kan der desuden være behov for passer, lommereger og tegnetrekant.